Pengikut

Kem PLKN Mesapol on FaceBook

Ahad, 25 November 2012

Wirajaya Kump 3 Siri 9/2012

Sepertimana lazimnya, semua teori yang telah diajar kepada pelatih akan diaplikasikan dalam aktiviti wirajaya yang dianggap aktiviti kemuncak bagi Latihan Khidmat Negara. Kem PLKN Mesapol telah melaksanakan aktiviti tersebut dengan jayanya pada 22 Nov 2012 baru-baru ini. Aktiviti wirajaya yang dilaksanakan berhampiran kawasan aktiviti kembara halangan ini telah dimulakan seawal 7.30 pagi.

Pelatih terlebih dahulu diberikan taklimat ringkas berkenaan perjalanan aktiviti yang mengambil masa 24 jam itu. Pelatih dilepaskan untuk mencari pangkalan menggunakan kompas mengikut bearing yang telah diberikan. Disinilah bermulanya aplikasi teori pembelajaran navigasi dan kompas dilakukan.

Sebaik tiba dipangkalan, pelatih diminta mendirikan khemah masing-masing. Tepat pukul 10.30 pagi, Misi Mencari Harta Karun dilaksanakan dimana pelatih diminta mencari ketulan emas yang telah disembunyikan. 




Misi kedua iaitu Misi Menyelamat dilaksanakan tepat pukul 3.00 petang dimana pelatih perlu mencari mangsa yang cedera dan mengaplikasikan teknik pertolongan cemas seperti yang telah diajar. Seterusnya, aktiviti Blind Walk dilaksanakan tepat pada pukul 4.00 petang.



Hujan yang turun pada petang itu sedikit pun tidak mematahkan semangat pelatih dari meneruskan aktiviti wirajaya pada kali ini. 



Malam itu, aktiviti Malam Kemuncak Kenegaraan disempurnakan di dewan makan yang dihadiri oleh Timbalan Komandan Latihan, Kapten Mohd Amin Bin Ahmad merangkap Pemangku Komandan. Terdapat 5 persembahan yang dipentaskan bagi menambat hati juri.




Malam itu juga, penyampaian hadiah telah disempurnakan bagi setiap aktiviti yang dilakukan pada hari tersebut.



Tepat pukul 10.30 malam, semua pelatih bergerak balik ke pangkalan untuk tidur. Walaupun berada dalam ketidakselesaan, namun aktiviti ini telah berjaya disempurnakan dengan baik tanpa sebarang masalah kecederaan. 

Pergerakan balik ke dorm adalah pada pukul 6.00 pagi dimana pelatih diminta membuat persiapan diri sebelum sarapan pagi. 

Rata-rata jurulatih berpuas hati dengan disiplin pelatih yang berada dalam kawalan yang baik. Setiap arahan dapat dipatuhi menyebabkan semua aktiviti berjalan lancar. Syabas untuk semua pelatih kumpulan 3!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan