Pengikut

Kem PLKN Mesapol on FaceBook

Sabtu, 24 November 2012

Lawatan ke Pusat Kebudayaan Murut


Di akhir-akhir sesi latihan ini, memang banyak aktiviti menarik yang diadakan oleh pihak kem PLKN Mesapol. Sabtu baru-baru ini bersamaan 17 November 2012, semua pelatih telah dibawa melawat ke Pusat Kebudayaan Murut yang terletak di daerah Tenom. Perjalanan yang mengambil masa hampir 2 jam ini telah dimulakan seawal 5.45 pagi.

Lawatan yang diadakan dibawah pelaksanaan Modul Khidmat Komuniti ini turut disertai oleh Pegawai Penerangan Daerah Sipitang  En. Jemin Pangut, Timbalan Komandan Latihan Cik Puan Iira Ida Joanes dan barisan jurulatih yang lain.


Sebaik tiba di destinasi, semua peserta rombongan diberi taklimat ringkas oleh wakil pihak Pusat Kebudayaan Murut berkenaan sejarah ringkas dan sedikit pengetahuan am berkenaan dengan Pusat Kebudayaan Murut tersebut. Pihak rombongan difahamkan, bangunan Pusat Kebudayaan Murut itu dibina dengan menggunakan 145 tiang yang juga merupakan 100 peratus kayu belian. Ketahanan kayu belian ini dikatakan tidak kurang dari 100 tahun. Terdapat pelbagai corak seni ukiran kayu yang mempunyai maksud tersendiri dapat dilihat disekitar bangunan tersebut.


Selesai taklimat, pihak kem yang diwakili oleh Puan Cik Iira Ida Joanes telah menyampaikan cenderamata kepada pihak Pusat Kebudayaan Murut tersebut sebelum semua pelatih dibawa melawat sekitar kawasan.


Pelatih turut dihiburkan dengan persembahan tarian kebudayaan suku kaum Murut dan tarian magunatip dimana pelatih dan jurulatih turut dijemput untuk menari bersama.






Bagi yang gemarkan hasil kraftangan, peluang untuk membawa pulang tanda kenangan yang dijual di koperasi pusat Kebudayaan tersebut memang tidak harus dilepaskan.


Sesi lawatan selesai kira-kira pukul 11.30 pagi yang diakhiri dengan sesi forografi beramai-ramai dihadapan pintu masuk bangunan Pusat Kebudayaan Murut.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan