Pengikut

Kem PLKN Mesapol on FaceBook

Sabtu, 24 November 2012

Lawatan ke Muzium Sabah


Kepada mereka yang memberikan pandangan streotaip berkenaan latihan Khidmat Negara yang hanya bersifat ala tentera semata-mata, suka untuk pihak kami war-warkan bawaha perkara itu tidak benar sama sekali. Setiap kem mempunyai pengisian aktiviti menarik yang tersendiri. Sebagai contoh, Kem PLKN Mesapol telah membuat lawatan ke Muzium Sabah di Kota Kinabalu pada 13 November 2012 yang lepas. Lawatan ini antara lain bertujuan memberi pengetahuan umum berkenaan khazanah tinggalan Sabah.

Pergerakan dari kem ke destinasi dimulakan seawal jam 7.00 pagi dimana empat buah bas bergerak secara konvoi. Lawatan yang diketuai oleh Kapten Mohd Amin Bin Ahmad, Timbalan Komandan Pengurusan ini telah membuatkan pelatih berasa teruja.




Terdapat pelbagai artifak yang dipamerkan dan merupakan sesuatu yang baru pagi setiap rombongan lawatan. Pelatih juga sempat melawat kampung warisan yang terletak sekitar bangunan Muzium. Ada diantara pelatih yang mengambil kesempatan membeli hasil kraftangan yang dijual disitu untuk dibawa balik sebagai cendera kenangan.




Selain Muzium Sabah, pelatih turut dibawa melawat Muzium Tamadun Islam yang terletak tidak jauh dari situ. Terdapat maklumat berkenaan Islam dipamerkan disitu yang mampu memberi pengetahuan menarik kepada semua pengunjung.

Selesai sesi lawatan, pelatih dibawa ke Tanjung Lipat untuk menjamu hidangan makan tengahari yang telah siap dibungkus. Seterusnya, semua pelatih muslim menunaikan solat Zohor di Masjid Terapung Likas sebelum bergerak balik ke kem pada pukul 2 petang.



Lawatan sebegini sangat menarik untuk diteruskan bagi memberi pendedahan kepada pelatih selain mengelak rasa bosan yang mungkin dialami didalam kem. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan