Pengikut

Kem PLKN Mesapol on FaceBook

Ahad, 21 Oktober 2012

Perbarisan Komandan Kump. 3 Siri 9/2012

Antara upacara wajib bagi setiap kumpulan Latihan Khidmat Negara ialah Perbarisan Komandan. Bagi peringkat Kem PLKN Mesapol sendiri, tarikh 16 Oktober baru-baru ini dipilih bagi menyempurnakan upacara tersebut.

Upacara dimulakan dengan ketibaan Komandan, Mejar Mohd Fadzil B. Hj Ngadiman yang disambut oleh TKL, Puan Cik Iira Ida Joanes.

Ceria bersemangat wajah Tuan Komandan untuk menyempurnakan upacara

Upacara Perbarisan Komandan yang diketuai oleh TKP, Kapten Mohd Amin Bin Ahmad dimulakan dengan tabik hormat dan nyanyian 3 lagu wajib iaitu Negaraku, Sabah Tanah Airku dan Khidmat Negara dilakukan sebaiknya sebelum Komandan yang diiringi oleh TKP dan TKL bergerak bagi pemeriksaan barisan setiap pelatih.

TKL segak mengepalai Perbarisan Komandan pagi itu.


Wirawati Charlie yang ditugaskan menaikkan bendera.

TKP melapor jumlah kekuatan dalam baris sebelum mengiringi Komandan bagi membuat pemeriksaan barisan.


Kekemasan dalam pemakaian amat dititikberatkan oleh Komandan.



Barisan Jurulatih turut diperiksa.

Sebaik selesai melaksanakan upacara pemeriksaan barisan, Komandan menyampaikan ucapan dimana antara mesej penting yang disampaikan ialah supaya pelatih dapat mengawal tingkah laku yang tidak elok sepanjang menjalani latihan. Beliau turut mengingatkan agar tiada perbalahan berlaku sesama mereka yang boleh mengakibatkan kecederaan. Hal ini penting bagi membentuk jati diri yang tinggi didalam diri.

Tenang dalam menyampaikan amanat kepada semua pelatih.

Dikesempatan ini, sesi fotografi bagi setiap Kompeni bersama Jurulatih diadakan sebagai tanda kenangan. Antara sesi fotografi kegemaran Komandan ialah fotogragi beramai-ramai berbentuk triangle.

Kompeni Alpha

Kompeni Bravo

Kompeni Charlie

Kompeni Delta

Barisan Staf Pengurusan dan Jurulatih.

Sesuatu untuk dikenang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan