Pengikut

Kem PLKN Mesapol on FaceBook

Sabtu, 16 Mac 2013

Perbarisan Tamat Latihan Kump. 1 Siri 10 / 2013

Setelah 11 minggu berdepan dengan latihan yang menguji ketahanan fizikal dan mental, latihan Khidmat Negara telah pun melabuhkan tirainya pada 15 Mac dengan upacara perbarisan tamat latihan bertempat di padang kawad.

Persiapan tamat latihan telah dijalankan sehari sebelumnya bagi memastikan kelancaran upacara penuh nostalgia tersebut. Kelihatan kelibat Wira dan Wirawati segak dalam pakaian celoreng penuh memenuhi padang kawad sejak pukul 7 pagi lagi bagi menanti ketibaan Komandan.

Sebaik ketibaan Komandan, semua Wira Wirawati dan warga kem yang hadir menyanyikan lagu Negaraku dan Khidmat Negara. Seterusnya, Komandan diiring untuk upacara pemeriksaan barisan pelatih yang terdiri dari 4 Kompeni.



Komandan dalam ucapan ringkasnya sempat memberi penghargaan kepada semua pelatih yang menamatkan latihan tanpa melibatkan sebarang insiden besar yang boleh menjejaskan kelancaran sesi latihan. Beliau juga memberi penghargaan kepada semua jurulatih dan staff pengurusan yang menjalankan tugas dengan baik sepanjang sesi latihan dijalankan.


Dalam upacara tamat latihan ini juga, penerima Anugerah Wira dan Wirawati terbaik diumumkan dimana anugerah Wira terbaik disandang oleh Wira Amir Asyraff Danial Bin Zakaria dari kompeni Bravo manakala Wirawati terbaik dianugerahkan kepada Wirawati Elisa Michael dari Kompeni Alpha. Seterusnya, anugerah yang dinanti-nantikan oleh setiap pelatih ialah anugerah Kompeni Terbaik. Bagi kumpulan 1 siri 10 / 2013, Anugerah Kompeni Terbaik jatuh kepada kompeni Bravo.

Wira Terbaik, Amir Asyraff Danial

Wirawati Terbaik Elisa Michael

Kompeni Terbaik, Bravo

Seterusnya, sebagai simbolik tamat latihan, acara melambung beri telah dilakukan oleh semua pelatih. Kelihatan tangisan hiba bercampur gembira menyelubungi suasana untuk seketika. Kebanyakan pelatih mengambil peluang ini untuk bergambar bersama rakan-rakan dan jurulatih sebagai tanda kenang-kenangan.



Setelah itu, semua warga kem di jemput ke dewan makan untuk minum pagi beramai-ramai sambil dihiburkan dengan nyanyian karaoke oleh beberapa orang pelatih. Komandan juga sempat sekali lagi berucap bagi memberi amanat terakhir kepada semua pelatih yang akan pulang ke pangkuan keluarga masing-masing.



Kepada semua pelatih, tahniah kami ucapkan dan selamat maju jaya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan